Lampa reporterska do studia?
W większości przypadków w studiu fotograficznym korzystamy z lamp błyskowych studyjnych np. takich jak np. – link
Są to lampy o odpowiednio dużej mocy, posiadają mocowania softboxów i innych modyfikatorów w systemie mocowania Bowens lub innym, posiadają też zasilanie sieciowe. Zatem są praktyczne do zastosowań studyjnych.
Jednak w niektórych sytuacjach takich jak niektóre rodzaje portretu, praca w terenie, praca z niewielkimi produktami w fotografii reklamowej lub podczas używanie światła błyskowe jedynie jako dopełnienie światła zastanego, łatwiej jest skorzystać z małych, lekkich, zasilanych bateryjnie lamp reporterskich.
W przeciwieństwie do głównego zastosowania lamp reporterskich, czyli pracy na sankach gorącej stopki, w studiu można używać ich jak zwykłych lamp studyjnych.
Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednie statywy, uchwyty np. takie – link oraz nadajnik i po chwili można pracować podobnie jak ma to miejsce w przypadku lamp studyjnych.
Lampa błyskowa reporterska ale jaka?
Wybierając pod kątem mocy:
Najlepiej wybrać lampę o mocy nie mniejszej niż 40 -60, moc ta określana jest w jednostce zwanej liczbą przewodnią
Wybierając pod kątem marki i ceny:
Lampy reporterskie oferowane są zarówno przez producentów aparatów fotograficznych takich jak SONY, NIKON, CANON jak i przez producentów alternatywnych takich jak Quadralite, Godox, Yongnuo, ProFoto itd.
Lampy systemowe zazwyczaj są drogimi rozwiązaniami, głównie dlatego, że posiadają bardzo dużą ilość funkcji takich jak TTL i innych, potrzebnych podczas wykonywania reportażu fotograficznego. Są też skonstruowane w sposób zapewniający dużą niezawodność podczas reportażu z wydarzeń niepowtarzalnych.
Natomiast w ofercie producentów alternatywnych można poszukać lampy w o wiele szerszym spektrum cenowym.
Począwszy od narzędzi za kilkaset zł do urządzeń nawet droższych i bardziej zaawansowanych niż rozwiązania systemowe.
Niezależnie jednak od zasobności portfela trzeba pamiętać, że główną cechą lampy jaką potrzebujemy to fakt, że błyska i możemy regulować moc tego błysku, a to potrafi każda lampa zarówno ta za 400 zł jak i ta za 4000 zł.
Reszta to już tylko różnorodność w dokładności wykonania, trwałości materiałów i wygodzie pracy na różnym poziomie jej postrzegania i wymogów użytkowników.
Wybierając lampę błyskową pod kątem funkcjonalności:
Lampy reporterskie dzielą się na dwa typy, czyli te pracujące w systemie TTL (nazewnictwo może być różne w zależności od marki) czyli w takim systemie, który generuję przed błyskiem właściwym, błysk modelujący służący do pomiaru ekspozycji.
Drugim typem lamp są lampy pracujące jedynie w trybie MANUAL.
Właśnie lampy ze sterowaniem manualnym będą dla nas przydatne.
O ile TTL jest bardzo przydatny podczas fotografowania przy zmiennych warunkach oświetlenia co pozwala nam bardzo dynamicznie i automatycznie dopasowywać moc błysku w ułamku sekundy, o tyle w studiu zazwyczaj sami określamy moc lamp.
Dodatkowym atutem lamp działających w trybie MANUAL jest to, że są dużo tańsze od lamp z systemem TTL.
Tutaj ważna uwaga, zwłaszcza dla początkujących fotografów – lampę z systemem TTL możemy w każdym momencie ustawić w tryb MANUAL, niestety odwrotnie się już nie da. Ważne jest też, aby pamiętać, że jeżeli decydujemy się lampę z TTL, należy kupić lampę właściwą do marki aparatu jakim dysponujemy.
Minusem lamp reporterskich w zastosowaniu studyjnym może okazać się fakt, że zwykle potrafią tylko błyskać i nie postradają światła ciągłego tzw. modelującego, które pozwala precyzyjniej określić kierunek świecenia lub pomóc w działaniu systemowi AF.
Jednak nie jest to kluczowa funkcja dla efektów pracy, można też pomyśleć o zakupie błyskowych lamp reporterskich posiadających również światło modelujące do takich narzędzi można zaliczyć lampy takie jak:
Quadralite V1 – link lub też ProFoto A10Air – link
Jak sterować lampami reporterskimi w studiu
Każdy producent lamp, posiada własny system wyzwalania i sterowania lampami.
Np. dla marki Quadralite można polecić nadajniki serii Navigator – np. Navigator+ lub Navigator X2 – link
Nadajnik tego typu pozwala na wyzwalanie lamp oraz zdalne ustawianie ich mocy indywidualnie dla każdej lampy.
Co ważne, bardzo często, tak jak i w tym przypadku, nadajniki pozwalają na jednoczesną pracę z lampami reporterskimi oraz studyjnymi.
Zatem systemy te mogą uzupełniać się wzajemnie podczas sesji zdjęciowej.
Jeżeli potrzebujesz szerszej wiedzy na temat tego jak stosować lampy reporterskie i studyjne zajrzyj do naszych kursów fotograficznych – link
Możesz na nich przetestować wszystko w praktyce oraz zadać dowolne pytanie na ten temat.
Zobacz też tutaj jeśli potrzebujesz więcej wiedzy – link