Menu Zamknij

Fotografia produktowa jak ją wykonać

Fotografia produktowa to bardzo specyficzna dziedzina fotografii.

Każdy, kto próbował chociaż raz sfotografować jakiś produkt, aby wyglądał on tak jak w profesjonalnym katalogu lub na profesjonalnej stronie, na pewno spotkał się z takimi wyzwaniami jak:

  • Poradzenie sobie z odbiciami w przedmiotach metalowych, chromowanych itp.
  • Fotografie z pominięciem odblasków na szkle.
  • Fotografie białego na białym.
  • Pokazanie dokładnej struktury każdej powierzchni.
  • Zachowanie prawidłowego koloru produktu.
  • Pominięcie zafarbów w kolorach białych i odcieniach neutralnych.

W dodatku wszystko jest najlepiej sfotografować w ten sposób, aby można było w sposób szybki i łatwy wyciąć z tła i wstawić na tło białe lub inne, w zależności od projektu reklamowego.

Sporo tego tego, jednak nie oznacza to, że jest to niemożliwe.
Wystarczy wiedzieć czym fotografować, znać zasady oświetlania i się ich trzymać – fotografie muszą wyjść, takie jakie sobie życzysz, nie ma innego wyjścia.


Jak nie zrobisz fotografii produktowej nawet jeśli ktoś Tobie powiedział, że tak można:

Jeśli kupiłeś na aukcji tzw. namiot bezcieniowy, przypadkowy zestaw oświetlenia („dobry bo przecież ma 5500K” ;-), lub nabyłeś nawet niesamowicie drogą maszynę do automatycznego wykonywania packshotów, to niestety nie mam dla Ciebie dobrych wieści:

Tym nie da się zrobić ani jednego dobrego zdjęcia produktowego.
Gdyby tylko było to możliwe, fotografowie produktowi stracili by pracę na całym świecie w niecałe 5 minut.

Nie martw się jednak, to nie z Tobą jest coś nie tak, że zdjęcia nie wychodzą takie jakie byś chciał/chciała.
Każdy musiał przejść ten etap i ma na magazynie na wieczną pamiątkę. Pudełko z tego typu „magicznymi” narzędziami, które miały załatwić wszystko ale nie załatwiły niczego.
Dlaczego tak jest? Bo te narzędzia nie mogły niczego załatwić, nawet gdybyś bardzo się starał.

Uwierz, też mam swój naiwnie kupiony lata temu namiot bezcieniowy oraz świetlówki 5500K, do których uśmiecham się czasami z sentymentem.
Fizyka jest fizyką i aby wykonywać dobrą fotografie musisz mieć twardą wiedzę jako podstawę, niestety żadne urządzenie nie zrobi za Ciebie niczego w fotografii produktowej typu packshot oraz w ujęciach reklamowych.

Jak zatem zrobić dobre zdjęcia produktowe:

Musisz mieć przede wszystkim wiedzę na następujące tematy:

  • Jak przygotować przedmioty do zdjęć.
  • Jaki aparat i obiektyw jest potrzebny do fotografii danego typu produktów.
  • Jak skonfigurować oświetlenie błyskowe, aby nie było go za dużo, za mało i aby miało parametry pozwalające na prawidłowe oddanie kolorów produktów.
  • Jak zarządzać kolorem dla fotografii produktowej, jak zapisywać zdjęcia, aby w każdej przeglądarce był ten sam kolor, jak skonfigurować programy i do edycji zdjęć i monitor, żeby już nigdy nie mieć problemu z kolorem.
  • Jakich technik używać, aby każdy sfotografowany przedmiot był ostry w każdym swoim milimetrze.
  • Jak oświetlać przedmiot, aby uchwycić fakturę materiału z jakiego jest wykonany. Niezależnie od tego czy jest to papier, tworzywo sztuczne, metal, szkło lub przedmioty zbudowane z tych wszystkich tworzyw naraz.
  • Jak fotografować, aby wycięcie na białe tło było czystą formalnością i kilkoma bezstresowymi kliknięciami, nawet podczas fotografii białej koronki na białym tle.
  • Jak stworzyć narzędzia do fotografii produktowej, które będą ok. 10 razy tańsze i lepsze w działaniu od urządzeń, które są oferowane w tym celu na aukcjach internetowych, a które bez odpowiedniej wiedzy na temat fotografii nie potrafią zdziałać nic. Natomiast przy posiadanej wiedzy okazują się zbędne lub szkodzące fotografii.
  • Co jest możliwe do zrobienia na etapie fotografii, a co trzeba zrobić w programach komputerowych i na odwrót.

Jak zdobyć taka wiedzę:

Jest to wiedza z tak wielu dziedzin fotografii, że odszukanie wszystkich informacji w tutorialach, poradnikach i książkach na ten temat jest co prawda możliwe, jednak niesamowicie długie i żmudne (zabawa na sporo miesięcy, a czasami lat).
W dodatku nie ma żadnej gwarancji, że to co usłyszysz ma jakikolwiek sens i nie wyprowadzi Ciebie w ślepą uliczkę, gdyż trudno na początku zweryfikować informację.

W związku z tym, niezależnie czy jesteś:

  • Fotografem chcącym zajmować się zdjęciami produktowymi.
  • Sprzedawcą potrzebującym zdjęć swoich artykułów.
  • Producentem potrzebującym zdjęć swoich produktów.

Zapraszam Ciebie na kurs fotografii produktowej, którego program jest kompletny i zawiera w sobie wszystkie składniki fotografii produktowej.
Wiedza jest uporządkowana, kompletna, sprawdzona, poparta przykładami. Cały kurs jest oparty o zagadnienia teoretyczne z natychmiastowym przełożeniem na praktyczne przykłady.

Tutaj możesz podejrzeć program kursu:

Wersja zajęć grupowych, odbywające się cyklicznie:
link do strony kursu

Wersja zajęć indywidualnych dla osób prywatnych, fotografów oraz firm.
link do strony kursu

Jeżeli prowadzisz firmę i chcesz skorzystać z dofinansowaniami ze środków unijnych na zajęcia indywidualne wg programu całkowicie ułożonego dla Twoich potrzeb, zapoznaj się z tą stroną:
link do strony z dofinansowaniami kursów.

Przeszkoliliśmy już wieleset osób i stworzyliśmy szkolenia dla dziesiątek firm:
Jeśli masz ochotę, zerknij co napisali o naszych szkleniach:
Opinie w Google – link

Zapraszam, będzie mi niezmiernie miło, pomóc również Tobie!

Fotografia produktowa




Zobacz też: